kolmapäev, 7. juuli 2021

Minu pensionirahade kujunemislugu

Tegin täna natuke uurimustööd. Logisin sisse pensionikeskus.ee lehele ja uurisin natuke, mida ma siis aegade jooksul oma II samba osas teinud üldse olen. 

Avastamisrõõmu oli päris kõvasti, paljusid asjaolusid isegi ei mäletanud, kui aus olla. Tundub, et nii mõnigi tehing või fondivahetus on ära tehtud sisuliselt niimoodi pooleldi hüpnotiseeritult. Mingil hetkel vist nagu oligi selline periood, et kui läksid pangakontorisse asju ajama, siis nii möödaminnes vaadati, et kuule, sul ju pensionisammas meie konkurendi juures. Et teeks äkki ümber? Olid ajad.

Nii selguski näiteks, et mul oli ka näiteks selline periood, kus mul oli korraga kolmes erinevas fondis raha (aktiivselt sai küll koguda ühte korraga) - Sampo, SEB ja Swedbank. Samuti sain teada, et minu kohta esimene laekumine pensionikontole saabus juba nii ammu kui 14.02.2003. Alles 2009. aastal tehti mulle siis Swedbanki poolt ettepanek kõik mu rahad siiski ühte fondi kokku viia. Siis vahetasin veel paaril korral oma haldurit kuniks 2019. aasta maikuus saabus rahu ja kõik osakud leidsid tee Tuleva fondi. Ning seal nad siis nüüd on, teenivad mulle kasumit muudkui ja ootavad septembrit, millal reaalse rahana mu pangakontole laekuda.

Üks huvitav informatsioon tuleb valikust Minu päringud -- Saldoteatis, kust selgub, et minu 25137,42 EUR suurune II samba portfell annaks mulle rahvapensionimääras 111,63 EUR igakuist (lisa)pensionit. Ei ole nagu päris see väärtus, mida iga hinna eest taga ajada ja endale alles jätta.

Käisin üle ka kogutootlikkuse arvutuskäigu ja sain, et nende 18 aasta jooksul on mu pensionivarasid kasvatatud keskmiselt 5,19% aastas. Panin sinna ka huvi pärast viimase aasta tootlikkuse sisse (alates 01.01.2020 kuni 07.07.2021) ja siit tuli juba ikka päris asjalik number välja - 13,58%. Pole üldsegi paha, vähemalt minu tagasihoidliku hinnangu alusel.

Nagu ehk mäletate, siis eelmise aasta oktoobris peatasin ma oma maksed II sambasse. Reaalsest kanti veel detsembris viimased osakud mu Tuleva fondi ning sellest alates on siis osakute arv sama olnud. Kuid osakute hind on täiesti ohjeldamatult ülespoole roninud ning selle tõttu on mu fondis oleva raha hulk ikka märkimisväärselt kasvanud. Jõuluõhtul oli mul seal 21779,76 EUR. Hästi pisike langus toimus küll maikuus, kuid üldiselt pole tagasilööke selles tõusus olnud. Tänaseks on siis see summa (6,5 kuud hiljem) üle 3300 euro suurem. Lihtsalt niisama, mitte midagi tehes on see summa siis kasvanud.

Siia lõppu lisan veel selle kõige illustreerimiseks vastava graafiku ka. Olgem ausad - mõtteainet jagub tegelikult.



7 kommentaari:

  1. Küsin üle: See uhke graafik ütleb sulle, kui palju Sa praegu pensionile minnes kogutust pensioni (lisaks) saaksid. Kas vaatasid ka tulevikumaksete nupu alla, kus on kalkuleeritud pensionile minnes hüpoteetilise inflatsiooni, palgatõusu ja tootluse võtmes saadava pensioni suurus. Et viimase aasta tootlus on pehmeltöeldes 4-kordne, siis, ütleme, keskmist 10% tootlust eeldades on saadav (lisa)summa hoopis teises suurusjärgus.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Kuskohast leiab tulevikumaksete nupu? Samamoodi pensionikeskus.ee lehelt või on see kuskil mujal?

      Kustuta
    2. Võib kasvõi seal kalkulaatoris vaadata, et kui palju tuleviku pension oleks praeguste sissemaksete järgi. Ja kui palju on kui II samba välja võtab. https://pension.sotsiaalkindlustusamet.ee/kalkulaator

      Kustuta
  2. Poole aastaga toodab ilma midagi sisse maksmata 3300, ma ei saa aru, kuidas saab selle kohta asjad kokku võtta sõnadega "Ei ole nagu päris see väärtus, mida iga hinna eest taga ajada ja endale alles jätta."

    Tundub, et pika perioodi tabelarvutus aitaks maailma teisiti näha. Ma ei tea küll ühtegi nii hea tootlusega tegevust, mida saaksin sama väikese enda panusega ette võtta, et näiteks enda kodulaenu kulusid katta. Pealegi, selles tootluse numbris pole ju kaasatud veel algset riigipoolset topeldust, mis sotsmaksust otsesele sissemaksele juurde pannakse. Isegi tulumaksustatav osa tundub nohu.

    Tasub terviklikku tootlust vaadata ja eelkommenteerija kombel tõesti pikka prognoosi piiluda. Võlad tagasi ja II sammas uuesti käima!

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Kõik jutt õige, aga uuesti saab II samba käima panna alles 10 aasta pärast. Pigem tuleb nüüd lihtsalt täiega III sammas käima panna, sisuliselt maksimaalses ulatuses.

      Kustuta
    2. Tõepoolest, kui sündisid 1984, hakkasid II sambasse koguma 2004, saad brutos jõhhhkralt 3300€ pappi kuus ja lähed pinsile 67 aastaselt, siis:
      -puhta arvutusega hakanuksid saama 560€/kuus II samba pensionilisa
      -inflatsiooni ja majanduskasvu arvestades (rah-mini tänane mudel) oleks klotsi välja võtmata II samba pensionimakse saanud olema 2200€/kuu

      Nüüd ligi 20 aastat sissemakseid nulli ajades ja veel 10 aastat 2%=6% sissemakseid mitte tehes ja fondide kasvu mitte kogudes... Võib-olla tõesti jääb allesjäänud tööajaga teenitav II samba osakaal 111€/kuu kanti.

      Ise ajaksin juba kohe III samba käima, see 15%=18% on kah korralik katalüsaator ja hea perspektiiviga.

      Kustuta
    3. Kolmas sammas ongi mul käima aetud ja panin sel nädalal sinna esimesed 200 eurot sisse ka. Kindlasti arvutan endale välja optimaalse summa, mida igakuiselt sinna kandma hakkan.

      Kustuta