reede, 30. oktoober 2020

Oktoober numbrite keeles

Viimased postitused on läinud selliseks filosoofiliseks ja psühholoogiliseks. Aeg korraks naasta reaalse elu juurde. Ehk siis numbrite juurde. Vaataks siis üle, kuidas tänaseks päevaks seis on. Kajastan neid numbreid, mis on kindlad. Eks alati on lootust, et kuskilt tiksub mõni lisatöö või koguneb mõni euro ka selle blogi pidamisest, aga kuna need on sellised ebakindlad ja teatud määral ennustamatud suurused, siis neid ignoreerin hetkel teadlikult.

Vahemärkusena see, et natuke uurisin ka Telialt ja Eesti Energialt nende võlamenetluste protsesside tausta. Selgus, et Telia suhtub sellesse üsna vabalt - midagi halba ei juhtu, kui makse kuni 2 nädalat viibib. Kuid Eesti Energia on selles osas oluliselt kurjem - neil hakkab koheselt viivis jooksma alates esimesest päevast (Viivist hakkame arvestama maksetähtajale järgnevast päevast ja lõpetame tasude laekumise päeval. Viivisearvestused esitame järgmisel arvel. Võlgnevuse menetlemisel on mitu etappi. Kõigepealt saab klient võlgnevuse kohta meeldetuletuskirja. Kui meeldetuletuse saatmise järel võlga ei tasuta, saadame voolu väljalülitamise hoiatuse (tasuline)).

Nüüd aga siis tagasi põhiteema juurde. Kokku on mul tänaseks päevaks viivises 6 laenulepingut - omaraha, bigbank, monefit, bondora, raha24 ja kreditex. Neist kolmega (kreditex, raha24 ja omaraha) on mul sõlmitud eraldi kokkulepped ja sealt praegu sündmuste eskaleerumist karta ei ole. Siiamaani veel ükski võlgnevus üle 45 päeva pole läinud, seega ka maksehäireregister on endiselt puhas.
Kui siin ühes postituses panin kirja oma koguvõlgnevuse, siis sain päris mitmelt poolt vastukaja, et sellisel kujul on see justkui mõttetu arv, et milleks kodulaen ja kõik muud laenud ühte patta panna. Panen siis nüüd täpsemalt kirja - kodulaenu jääk on 101364,04 EUR ja muude laenude jääk 95757,01 EUR.

Oktoobrikuus läks siis enamus mu rahast loomulikult laenude katteks, aga siin postituses kajastaksin hoopis muid kulutusi (selle kõige haldamiseks on mul telefonis äpp nimega Toshl Finance). Suurim kuluartikkel oli kommunaalteenused (telefon, autokindlustus, autokütus, kodune internet, elekter, vesi jne) - sellesse lahtrisse olen ma kirjutanud 222,47 EUR (aga siin peab arvestama, et näiteks Telia arve sees on mul ka kaks järelmaksu, seega osa krediidijääki väheneb ka selle arvelt). Järgmisena olen ma eraldi ära grupeerinud tervisega seotud kulutused ja siit vaatab vastu selline number nagu 28,70 EUR. Siis sai kaks korda väljas söömas ka käidud (jah, seda võiks teatud mõttes laristamiseks pidada ja seda tasub ehk edaspidi vältida) - 32,74 EUR. Ning lõpetuseks toidukaup ja muud olmekulud (kokku käisin kuu jooksul 5 korda poes) - 218,17 EUR. Ehk siis kõik need numbrid kokku lüües, saame 502,08 EUR. Kõik ülejäänud vabad rahalised vahendid kulusid siis laenude ja krediidilepingute täitmiseks.

Ma olen proovinud natuke ka tulevikku siin prognoosida nende numbrite pealt. Teatud lootused on üleval, et ehk saab palgatõusu uuest aastast. Võibolla isegi lausa kuni 10%, aga eks sellest täpsemalt siis, kui vastavad kokkulepped sõlmitud ja allkirjad all. Samuti on veel õhus lootus, et äkki kukub jõuludeks mingi preemia ka - tööandjal oli vaatamata kõigele suhteliselt edukas aasta, äkki kajastub see kuidagi töötajate pangakontodel ka. Veebruaris on lootust maksuametilt natuke raha tagasi saada (maikuus müüsin oma III samba maha ja selle arvelt peaks tulema ca. 600 EUR). Kõik need summad ei kata muidugi veel ära seda vahet, mis laiutab igakuiselt mu sissetulekute ja kohustuste vahel, aga väikesed sammud õiges suunas ikkagi. Muude laenude jäägi pean ma saama kuhugi 50000 EUR juurde, et saaksin taas jalad alla ja liikuda tempos, kus palka laekub rohkem kui laenude peale kuluks. See on mu eesmärk. Samal ajal käib siis jah meeletu võidujooks kohustustega ja jälgimine, et keegi mind enne rajalt maha ei võtaks.

12 kommentaari:

  1. Ma lugesin Sinu blogi läbi. Olukord on kehv, kuid kindlasti lahendatav. Kindlasti oled ära kaardistanud oma võlad. Aga kas oled teinud ka mingisuguse plaani, et millist strateegiat järgida? Maksta iga kuu natuke kõigile - üldine progress on olemas, aga per laenuandja on muutused väikesed (st maksad rohkem intressi). Võibolla õnnestub midagi lihtsalt ära maksta (kõige suurema intressiga laen, kõige väiksema jäägiga laen, laenuandja, kes kõige rohkem kisab, vms), et saaks ühe laenu nimekirjast maha tõmmata? Sellega tekib nn lumepalli efekt ning saab kokkuvõttes kiiremini ning ka odavamalt laenud tagasi makstud. Psühholoogiliselt on minu arvates lihtsam, kui tegelemist vajavaid "objekte" on vähem. Üks tasuta rakendus on näiteks leheküljel https://undebt.it/ millega on lihtne oma laenusid "hallata" ning saab ka soovitusi, et millist plaani rakendada. Kui tervis ja kodune olukord kannatab, siis miks mitte teha ka tööampsusid lisaks: https://goworkabit.com/

    VastaKustuta
  2. Võlad on üsna põhjalikult kaardistatud jah. Kahjuks ei saa ma seda teed minna, et hakata neid laene ükshaaval nö kustutama. Sest laenulepinguid on kokku sisuliselt 20. Kui ma maksan sel kuul ühe lepingu ära ja jätan ülejäänud 19 täielikult maksmata, siis ei ole see kahjuks jätkusuutlik. Praegu olen võtnud endale eesmärgi maksta järjest neid laene, mis on pikemalt viivises olnud. Ehk siis ajaline järjekord on määrav. Eesmärk on tagada olukord, kus mitte ükski leping ei ole üle 3 kuu võlgnevuses. Paraku on kodupank eelises. Nende laene ma ajatada ei saa. Loodetavasti suudan selliselt järgmise aasta septembrini vastu pidada.

    VastaKustuta
  3. Soovin Sulle edu ja elan kaasa, sest suhestun Su muredega - minu võlasummad ei olnud küll ligilähedaseltki nii suured, kuid viimane 3a on kulunud sellele, et kõigist laenudest täielikult lahti saada.
    Tean, kui emotsionaalne see protsess on, kasvõi see väljas söömine - mõistusega saad aru, et peaks iga euro kokku hoidma, aga nii inimlik on kogu selle sendilugemise keskel saada korrakski emotsioon, et oled "tavaline" inimene.
    Minu õnneks oli/on mul üks hobi, mis laseb põhitöö kõrvalt (kui aega jääb) omajagu lisa kuus teenida ja seetõttu oli ka võimalus kohustusi kiiremini tagasi maksta.
    Viimane laen sai makstud kaks kuud tagasi ja täna pole mul koduga seotud kulude kõrval enam mitte ühtegi kohustust. Tunne, millest ei osanud aastaid isegi unistada :)

    Sinu pluss on kindlasti see, et omad korralikku ülevaadet oma rahaasjadest ning tegutsed läbimõeldult ja süsteemselt (vähemalt selline mulje jääb).

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Aitäh toetavate sõnade eest! Jah, süsteemid on mul paigas, aga tegelikkuses jääb kuu lõpuks ikkagi jõust ja rahast puudu, et ka süsteemselt tegutsedes saaks stressivabalt elada.

      Kustuta
  4. Ma oletan et te olete mingi spets, kes vähemalt 1500 kätte saab, sest muidu ei annaks teile nii palju laene. Endal oli tunduvalt vähem laene umbes 15000 ja ma kolisin tööle välismaale ja mul ei jäänud ainult rohkem raha üle peale kulude tasumist vaid ma sain võtta tarbimislaenu kohalikus pankas 4% aasta intress ja refinantseerisin sellega Bondora, Ferratum ja smsraha. Muidugi kõik sõltub ametist ja keeleoskudest.

    VastaKustuta
  5. "Võlg on võõra oma". Aga kas ikka on? Ju ikka on. Või äkki ei olegi? Aegade hämarusest on ühiskondade suhtumine kreenis mammonakummardajate poole. Hiljutine näide: 43-me mammonakummardaja esindaja-kohtutäituri majanduslikud huvid kaalusid üles santide, pensionäride, vaeste, jne. huvid kui kaotati ära miinimumpalga puutumatus(al.10.06.2018).Proovi esialgu tegeleda vaid iseendaga. Kui tekib soov aidata/nõustada kaaskannatajat, läheb oluliselt(üle2x) raskemalt, sest tavaliselt on Sinu kaaskannatajad langenud euroopa põhiväärtuste küüsi, so. põhimõtte "lollidelt tulebki võtta" ohvriks. Euroopa põhiväärtustest ei räägi kodutud, vaesed ja võlgnikud. Räägivad mammonakummardajad ja jätavad kõrvale "euroopa sõjad" võimu-ja rikkusetaotlused.

    VastaKustuta
  6. Blogiga peaks saama ju ka raha teenida. Ma vaatan, et sul ei vilgu siin ükski reklaam, samas peaaegu 50k vaatamist. Uuri äkki seda teemat, äkki võimalik mõnigi euro kirjutamise eest tiksutada.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Olen uurinud ja adsense konto on ka loodud. See tiksutas täitsa mõned eurod kokku ka, aga nüüd on mu konto invalid trafficu kahtlustusega uurimise all. Eks näis, kas taastavad reklaamide näitamise täies mahus või võtavad üldse konto maha...

      Kustuta
  7. Kolmanda samba müügi pealt tuleb riigile tulumaks maksta, mingit tagastust sealt küll ei tule.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Ma ostsin aasta alguses 3000 EUR eest III samba osakuid. Selle pealt saan 600 EUR. Aga märkus selles mõttes õige jah, et ostmise eest saab tulumaksu tagastust.

      Kustuta
    2. Kui see ostu raha tuli mõnest kiirlaenust, siis parem võtta see raha välja ja maksa mõni kiirlaen tagasi, kus igakuine makse või intress on kõige suurem.

      Kustuta
    3. See raha on ammu välja võetud. Mul ei ole mingeid sääste enam, peale II samba. Säästukontod ja investeerimine ei ole minu olukorras just mõistlik tegu...

      Kustuta