laupäev, 6. veebruar 2021

Iga-aastane tulude deklareerimise loterii on peagi käes!

Umbes-täpselt nädala pärast on ilmselt esimestel eestimaalastel 2020. aasta tulud deklareeritud. Ametlikult on selleks kuupäevaks küll alati olnud 15. veebruar, aga eks see selline väga levinud avalik saladus on, et üldiselt saab need vajalikud klikid seal e-maksuametis ära teha juba viimase tööpäeva õhtul enne 15. veebruarit - seekord on selleks reede, 12. veebruar. Pead ei anna muidugi, et see ka seekord nii juhtub, aga usun, et hiljemalt pühapäeva õhtuks on see uks ikkagi kõigi jaoks lahti tehtud. Ajakirjandus muidugi kajastab ka seda üsna kiiresti. Teame ju küll neid pealkirju. "Maksuamet alustas ootamatult tuludeklaratsioonide vastuvõttu!" "Esimese tunniga juba 10000 inimest oma tulu ära deklareerinud!" "Ülekoormuse tõttu on e-maksuameti töö häiritud!" jne. Igal aastal algab see ootamatult, nagu saabuv esimene lumi.

Huvitav on muidugi ka see, et paljude inimeste jaoks on kogu see süsteem justkui riigipoolne loterii, kus peaaegu iga pilet võidab. Ja oi kui tihti tuleb ette seda pettumust, kui saadav summa ei vasta ootustele (sõbrannal oli ju palju suurem summa ja mul endal ka eelmine aasta palju suurem - miks ma nüüd sel aastal nii vähe saan!?). Oma olemuselt on kogu see arvutusskeem üldjuhul tegelikult üsna lihtne ja lakooniline. Aga paraku on see täis meeletult erisusi. Tehnilistesse detailidesse ei hakka ma siinkohal laskuma, sest ega ma neist isegi lõplikult aru ei saa. Minu enda olukord on igati erisuste vaba ja selle tõttu pole mul enda puhul olnud põhjust mitte ühtegi erandit selgeks tegema hakata. Maksuvabatulu on mul 0 EUR, mingeid lasteboonuseid ma ei saa ning samas on aastatulu siiski piisavalt suur, et midagi kuskilt maha ka ei arvestata. Ühe hästi hea ülevaate on andnud financer.com.

Seda ma siinkohal ümber jutustama ei hakka, eks igaüks leiab just temale vastava info ja erisused sealt üles. Nagu ka siin lehel öeldakse - "Tulumaksu arvutamine ei ole kahjuks sugugi niivõrd lihtne, et saad sisestada kalkulaatorisse sissetuleku numbri ning ongi kõik korras. Tulumaksutagastuse suurus sõltub väga paljudest erinevatest faktoritest, mistõttu ei pruugi ükski kalkulaator olla päris täpne."

Aga mis seis siis minuga ikkagi on? Nagu juba mainitud, siis kehtib minu kohta järgnev lause: "kui sissetulek on üle 25 200 euro aastas ehk alates 2100 eurot kuus, siis ei ole enam võimalik maksuvaba tulu saada". Seega, siit mingeid lisasente mulle ei tule. Minule tagastatav summa peaks tulema järgmise loogika järgi:
  • ma ostsin 2020. aasta jooksul 3200 EUR eest III samba osakuid - 3200*20% = 640 EUR
  • ma maksin kodulaenu intressi, kõvasti üle 300 EUR (see on viimastel aastal kodulaenu intresside tagastuspiiriks määratud) - 300*20% = 60 EUR
  • ma tegin 2020. aasta alguses ühe annetuse Tartu Lastefondile - 25*20% = 5 EUR
Ja ongi kõik! Seda kõike arvestades peaksin ma 26. veebruaril tulumaksu tagastusena saama 705 EUR.

Kui palju teil on lootust tagasi saada? Või, kas kuulute nende hulka, kellel on alati selline ootusärevus sees, et mida see süsteem küll sel aastal näitab?

2 kommentaari:

  1. Tööandjale saab ju teha avalduse, milline summa tulumaksuvaba summa ja kui milline osa mitte. Kes täpselt arvestas, sel pole tuludeklaratsioonis midagi üle ega puudu. Ega saa midagi tagasi.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Avaldusel pole ju mõtet, sest summa on 0.

      Kustuta